Scratch, czy to już programowanie?

Programowanie to nie tylko „suche” pisanie tysięcy linii kodu, to również blokowe rozwiązywanie algorytmów i tworzenie gier oraz aplikacji.

Scratch to edukacyjny język obiektowy, stworzony jako środek do nauczania dzieci i młodzieży (od 8 lat wzwyż) podstaw programowania oraz środowisko programistyczne służące do tworzenia i uruchamiania programów w tym języku. Scratch umożliwia łatwe tworzenie interaktywnych historyjek, animacji, gier, muzyki. Programowanie odbywa się w sposób wizualny – elementy języka mają kształt puzzli a poprzez przeciąganie mogą być układane w określonym porządku. W ten sposób tworzy się kod przypisany określonemu obiektowi. Obiekty mogą reagować na zdarzenia zewnętrzne. Wygląd postaci przypisanych do obiektów można wybierać z zasobnika, tworzyć lub importować z zewnątrz.

Scratch to także społecznościowy serwis, pozwalający każdemu na umieszczanie stworzonych w tym języku programów, dyskutowanie o nich oraz oglądanie i ,,remiksowanie” (edytowanie) prac stworzonych przez innych użytkowników tego serwisu.

Na podstawie otwartego kodu źródłowego wersji 1.4 zbudowano szereg pochodnych Scratch, wprowadzających zwykle dodatkowe bloki lub zmiany w interfejsie użytkownika. Niektóre pochodne, jak np. Snap!, wprowadzają bardziej znaczące zmiany do podstaw języka: funkcje pierwszoklasowe, pierwszoklasowe listy (oraz listy list), czy w pełni obiektowy paradygmat programowania umożliwiający definiowanie klas i stosowanie dziedziczenia.

Pochodna języka Scratch pod nazwą Catrobat pozwala na programowanie wizualne za pomocą urządzenia z systemem Android. Aplikacja Pocket Code umożliwia tworzenie, pobieranie i publikowanie kodu Catrobat. Catrobat i Pocket Code są programami wydanymi na licencji open source.

Źródło: wikipedia

Przygodę ze Scratchem każdy z nas może rozpocząć na oficjalnej stronie www.scratch.mit.edu. Wpisz ten adres w dowolną przeglądarkę,
a następnie za pomocą opcji ,,Dołącz do Scratch” załóż konto i zapisuj oraz dziel się z innymi swoimi projektami!

Przykładowe projekty zrealizowane w języku Scratch

Animacja kraba w Scratch
Animacja obsługiwana z klawiatury
Animacja Scratch
Prosty labirynt
Łapanie duszka na punkty

Źródło: www.scratch.mit.edu

Nie czekaj do jutra… Zapisz swoje dziecko już dziś na kurs Scratch w Mojra.